خانه / مقاله / آشنایی با چرم شهر

آشنایی با چرم شهر

چرمشهر تبریز در نزدیکی روستای مایان واقع در 10 کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد. در این منطقه حدوداً 300 کارخانه‌ی چرم‌سازی چه فعال و چه نیمه فعال وجود دارد که اکثر کارخانجات در چهار خیابان گلستان اول، دوم، سوم و چهارم قرار دارند که هر چهار خیابان به جاده مایان منتهی می‌شوند. کارخانجات چرم‌سازی با توجه به نوع چرم تولیدی به سه قسمت تقسیم می‌شوند: کارخانه ی چرم گوسفندی و بزی، کارخانه چرم گاوی و چرم گاو میش که خط تولید و دستگاه‌های هر کدام با توجه به نوع چرم متفاوت هستند. این شهرک چرم‌سازی قطب تولید چرم در کشور است که ظرفيت تولید چرم آن سالانه 50 ميليون فوت مربع است. 46 درصد از چرم‌سازي‌هاي فعال كشور در اين شهرک مستقر شده و علاوه بر كيفيت بالاي چرم آن، توليد قابل ملاحظه‌اي را نيز نسبت به استان‌هاي ديگر به خود اختصاص داده است.

در این استان و در چرم شهر نیروی انسانی متخصص برای این رشته وجود دارد ولی به دلیل برخی مشکلات آموزشی تولید و نوآوری چندان زیاد به چشم نمی‌خورد.

مزیت بزرگ این صنعت تخصص مدیران و کارگران واحد‌های تولیدی و نیز تجمع واحد‌های تولیدی در شهرک چرمشهر تبریز و همچنین سرمایه گذاری بالغ بر 400 میلیارد ریال در این منطقه است.

سایر مشخصات:

طبق آمار دفتر چرمشهر تبریز در حدود 2350 نفر در واحدهای مستقر در شهرک صنعتی مشغول فعالیت هستندکه در بحث منابع انسانی به تحلیل آنها پرداخته شده است.

نقطه آغازین رشد صنعت چرم در کشور، استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز است و نام تبریز به عنوان قطب صنعت چرم کشور برای متخصصان و دست اندرکاران داخلی و خارجی نامی شناخته شده و آشنا است. شروع فعالیت صنعت کفش در تبریز و استان آذربایجان‌شرقی به سال ۱۳۰۸ باز می‌شود و نخستین واحد چرم با نام چرم خسروی در این شهر ایجاد شد.

از سال ۱۳۴۰ سیر صعودی رونق چرم و کفش دراین شهر و استان پا گرفت و اکنون آذربایجان‌شرقی و در راس آن تبریز دارای سابقه یک قرنی در صادرات چرم و کفش بوده به نحوی که این شغل در برخی خانواده‌های تبریزی به صورت موروثی ادامه داشته و نام خانوادگی برخی نیز در این دیار به “دباغ” موسوم است.

به وجود آمدن اولین کارگاه دباغی در تبریز که قدمت آنها به حدود 100 سال پیش بر می‌ گردد، سبب پایه‌گذاری آنی صنعت در استان شد. پس از گذشت مدتی این کارگاه‌های دباغی به صورت کارخانه‌های مجهز چرم سازی در منطقه چرم شهر فعالیت خود را گسترش دادند، به طوری‌که تاکنون حدود 230 واحد فعال چرم سازی در این منطقه وجود دارد که به نوبه خود باعث رشد و شکوفایی منطقه شده است.

درباره ی fazel

همچنین ببینید

تاریخچه کفش از آغاز تا امروز (1)

نزدیک به پنج هزار سال پیش، مصری‌ها چیزهایی شبیه کفش ساخته بودند. البته بهتر است …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *