خانه / اطلاع رسانی ها / تولید سالانه بیش از 100 میلیون جفت کفش در تبریز

تولید سالانه بیش از 100 میلیون جفت کفش در تبریز

 

رییس اتحادیه صنعت کفش آذربایجان شرقی از تولید سالانه 90 الی 110 میلیون جفت کفش در تبریز خبر داد .

به گزارش گروه استان ها ی باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛علیرضا جباریان فام افزود : از بین 3 هزار 680 واحد صنفی کفش تبریز 1هزار 870 واحد تولیدی وبقیه نیز واحدهای فروش کفش در آذربایجان شرقی دارای پروانه کسب هستند، و همه تلاش ما این است که با ارتقاء کیفی تولیدات بتوانیم بازار های داخلی را حفظ و نیم نگاهی هم به صادرات کفش داشته باشیم .

رییس اتحادیه صنعت کفش آذربایجان شرقی با اشاره به تولید 90 درصد کفش چرمی دست دوز و۶۰ درصد کفش کشور در تبریز افزود :کفش دست دوز تبریز با قدمتی بیش از 170 سال در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایتالیا، آلمان، آمریکا، ترکیه جایگاه ویژه ای دارد و با ثبت جهانی کفش دست دوز تبریز تحولی دیگر در معرفی کفش و چرم تبریز ایجادخواهد شد.

وی افزود : صنعتگران کفش تبریزدر شرایط سخت اقتصادی با عشق و علاقه پابر جا ایستاده اند و برای تداوم فعالیت واحدهای تولیدی کفش تبریز نیازمند حمایت های عملی دولت هستند.

به گفته جباریان 65 واحد کفش چرم دست دوز مردانه و 15 واحد زنانه در تبریز به علت سود دهی کم و استاد شاگردی و سینه به سینه بودن این حرفه نمی توانند تولیدات خود را افزایش دهند.و به علت رکود بازار وکاهش صادرات و واردات بی رویه کفش از خارج با مشکل روبرو هستند.

رییس اتحادیه صنعت کفش آذربایجان شرقی با اعلام اینکه جنگهای خاورمیانه بر میزان صادرات کفش تبریز بسیار تاثیرمنفی گذاشته افزود :: بیشتر صادارت کفش آذربایجان شرقی به کشورهای عراق، اوکراین و جمهوری آذربایجان بود که متاسفانه بعدآغاز جنگ های داخلی در عراق سوریه و اوکراین صادرات آذربایجان شرقی به این کشورها متوقف شد .

وی با ابراز تاسف از کاهش شدید صادرات کفش آذربایجان شرقی یاد آورشد : 12سال قبل میزان صادرات کفش استان سالانه به60 میلیون دلار در سال می رسید اما در سالهای اخیر این رقم به 23 میلیون دلار کاهش یافته است.

علیرضا جباریان فام افزود: هر چند صادرات چمدانی کفش تبریز به کشورهای اروپایی حدود 3 الی 4 میلون دلار می رسد اما در سالهای اخیر میزان صادرات کفش کشور از 120 میلیون دلار در سال به 45 میلیون دلار کاهش یافته است.

وی با اشاره به صادرات 23 میلیون دلاری کفش از استان خراسان رضوی به کشورهای افغانستان، ترکمنستان گفت : بیش از 40 درصد کفش های صادراتی این استان هم از تبریز تهیه می شد و استان خراسان رضوی به عنوان بیشترین صادر کننده کفش سال 93 کشور معرفی شد.

وی با اشاره به واردات غیر قانونی و قاچاق کفش‌های ارزان قیمت وبی‌کیفیت ترکیه گفت : فرهنگ‌سازی و آگاهی مردم درچند سال گذشته درباره واردات کفش‌های بی‌کیفیت چینی موجب کاهش اقبال مردم از کفشهای چینی شد ولی متاسفانه واردات کفش‌های ترک با قیمت بالا به تازگی افزایش یافته که این خود درکاهش صادرات کفش تبریزنقش دارد.

رئیس اتحادیه صنعت کفش آذربایجان شرقی که به گفته خود از 4 سالگی در عرصه فعالیت و تولید و در بازار بزرگ شده خاطر نشان کرد: در صورت حمایت های جدی می توان جایگاه اولیه و اصلی صنعت کفش کشور رادر دنیا حفظ کرد.

وی رکود بازار ، کمبود نقدینگی و نبود تسهیلات مناسب بانکی ، نبود آموزش ، نبود شهرک صنعتی / فعالیت تولید کننده ها در منازل و کمبود طراح و مدل مناسب را از دیگر دلایل کاهش صادرات کفش استان برشمرد.

جباریان فام با اشاره به اینکه تولید کنندگان باید مدل سازی و طراحی کفش متناسب به روز و سلیقه جوانان را مورد توجه قرار دهند ، افزود: اتحادیه کفش تبریز بتازگی کلاس آموزشی با استفاده از اساتید برجسته دانشگاه های ایتالیا برای 60 نفر در زمینه طراحی و مد برگزار می کند.

وی اعلام کرد : سرشماری واحدهای صنعتی کفش برگزاری نمایشگاه در داخل و خارج ،ایجاد رشته تخصصی کفش در دانشگاهها ثبت جهانی کفش دست دوز تبریز، اعطای تسهیلات بانکی ، اجرایی کردن برند کفش تبریزرا از جمله راهکارهایی دانست که می تواند در افزایش تولید کفش نقش داشته باشد.

وی همچنین افزایش برنامه های اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم برای انتخاب کفش از طریق رسانه ها به ویژه صدا و سیما، انتخاب بازرس برای هر منطقه از فروشندگان کفش از بین هیت امنا و از بین بردن تخلفات را از برنامه های اتحادیه کفش تبریز عنوان کرد.

وی با اشاره به مزیت های کفش چرم نیز افزود: استفاده از کفش چرم از عرق پا و شکل گیری باکتری ها و بسیاری از بیمارها و ناراحتی های پا جلوگیری می کند ،در حالی که چرم مصنوعی منشا بسیاری از باکتری ها است و مردم باید در انتخاب کفش به رویه ، آستر، کف ودر کل تمام چرم بودن آن مطمئن باشند.

رییس اتحادیه کفاشان تبریز با بیان اینکه نیاز اصلی صنعت کفش و چرم ایران حمایت های دولت و مردم گفت:صنعت کفش تبریز به عنوان یکی از صنایع ریشه ای با قدمت بیش از ۱۷۰ سال، نیازمند توجه ویژه دولت و مردم است تا بتواند ضمن صیانت از پیشینه درخشان خود به سمت توسعه روزافزون نیز گام بردارد و تولید کنندگان نیز باید با افزایش کیفیت و طرح و مدلهای خود در جهت رضایت مشتریان همت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین ببینید

صنعت چرم و گرفتاری های آن

صنعت چرم و گرفتاری های آن معادل 80 درصد مواد اولیه مورد نیاز چرم سازی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *