خانه / اخبار / صادرات چرم ایرانی در سراشیبی

صادرات چرم ایرانی در سراشیبی

صادرات چرم ایرانی در سراشیبی

صادرات چرم ایرانی در یک دهه گذشته حدود ۳۰۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، مروری بر آمارهای صادراتی گویای این است که در سال ۱۳۹۵ در حوزه چرم ۸۱۰۰ تن صادرات صورت گرفته است که این رقم در سال ۱۳۸۵ بالغ بر ۲۴ هزار و ۴۰۰ تن بوده است. به عبارت دیگر این محصول از نظر حجمی سه برابر کاهش صادرات داشته است. البته با این وجود ارزش صادرات این بخش در سال گذشته بالغ بر ۶۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده است که این رقم در قیاس با ۱۱۰ میلیون دلار سال ۱۳۸۵ حداقل به نسبت وزن کاهش کمتری داشته است.

سال ۱۳۹۱ را می‌توان پررونق‌ترین سال برای صادرات چرم ایرانی دانست، چراکه در این حوزه بالغ بر ۱۷۴ میلیون دلار صادرات داشتیم اما در سال ۱۳۹۲ به یکباره صادرات این بخش به کمترین رقم‌های خود در ۱۰ سال گذشته رسید و تا ۷۴ میلیون دلار کاهش پیدا کرد.

در سال گذشته هند، ایتالیا، ترکیه، پاکستان و هنگ‌کنگ بزرگترین بازارهای چرم ایران بوده‌اند. البته در سال‌های قبل کشورهایی مانند عراق، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، چین نیز دیگر مشتریان چرم ایرانی بوده‌اند.

در سال گذشته ۳۲ درصد از چرم ایران به مقصد هند، ۲۵ درصد به ایتالیا، ۱۵ درصد ترکیه، ۱۴ درصد پاکستان و هشت درصد به ایتالیا صادر شده است.

وارداتی نه چندان بالا

البته میزان اندکی واردات هم در این بخش صورت گرفته است. بدین ترتیب در سال گذشته رقمی حدود ۶۰ تن واردات انواع چرم به ایران بوده که ارزش آن ۲۰۰ هزار دلار است. هند، ترکیه و آلمان نیز کشورهایی بودند که چرم به ایران صادر کرده‌اند.

در سال‌های گذشته میزان واردات چرم در کشور در اغلب سال‌ها به هزار تن نرسیده و رقمی پایین‌تر از آن را در بر گرفته و به غیر از دوره‌ای در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ که در این سال‌ها واردات چرم به ۵۰۰۰ تن هم رسیده در سایر سال‌ها حتی ۱۰۰۰ تن هم صادرات در این بخش نداشته‌ایم.

در سال ۲۰۱۶ میلادی در دنیا بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار چرم صادر شده و ایتالیا، هنگ‌کنگ، برزیل، آمریکا و هند صادرکنندگان عمده این بخش بوده‌اند.

سر راه صادرات چرم ایرانی مشکلاتی مانند بیماری‌های دامی، محدود بودن دامنه بازارهای هدف و دسترسی نداشتن به تکنولوژی پیشرفته در تولید چرم مرغوب وجود داشته است.

به استناد آمارهای منتشر شده، تولید سالانه چرم سنگین در ایران ۶۰ میلیون فوت مربع، چرم سبک ۴۸ میلیون فوت مربع و چرم زیره ۴۶۸ تن اعلام شده است. همچنین در حال حاضر ۲۲۵ واحد تولید چرم در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰ واحد به تولید چرم سنگین، ۴۳ واحد به تولید چرم سبک، پنج واحد به تولید چرم زیره و ۵۷ واحد به تولید چرم سبک و سنگین مشغول هستند.

منبع: ایسنا

 

همچنین ببینید

بحران صنعت چرم در صورت صفر شدن واردات

بحران صنعت چرم در صورت صفر شدن واردات علی حسن‌زاده دلیر – رییس انجمن صنایع …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *