خانه / اخبار / ۸۰۰ میلیون دلاری که از دست ایران رفت

۸۰۰ میلیون دلاری که از دست ایران رفت

خام فروشی سالامبور یا همان و عدم تبدیل آن به چرم و البسه موجب از دست رفتن سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارز می شود.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس انجمن صنایع چرم ایران گفت: 4 تا 5 درصد بازار جهانی در زمینه صادرات پوست گوسفند و یک درصد پوست گاو از آن ایران است .

علی حسن زاده در گفتگوی ویژه خبری افزود: در کشور 22 میلیون جلد پوست گاو، 18 میلیون جلد پوست گوسفند و 7 میلیون جلد از آن پوست بز است.

وی گفت:: بیشترین تولید پوست گاو در سه منطقه تهران، تبریز و مشهد است که تبدیل به چرم می‌شود و به بازار تولید کفش و کیف و کمربند عرضه می‌شود.

حسن زاده افزود: از 18 میلیون جلد پوست گوسفندی که به سالامبور تبدیل و صادر می‌شود تنها 45 میلیون دلار ارز عاید کشورمان می‌شود در حالی که اگر همین تعداد به چرم تبدیل شود ارزآوری از محل صادرات آن 210 میلیون دلار و در صورت تبدیل شدن به البسه به 800 میلیون دلار خواهد رسید.

وی گفت:برای تولید هر جلد پوست، هفت نفر اشتغال ایجاد می‌شود در صورتی که با تبدیل آن به چرم اشتغالزایی به 35 نفر و در صورت تبدیل شدن به البسه به 200 نفر افزایش خواهد یافت.

نائب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان سالامبور چرم ایران هم در این برنامه گفت: 10 درصد چرم سبک تولید در کشور مورد نیاز بازار داخل است و 90 درصد دیگر صادر می‌شود.

سعید شادکام افزود: 50 درصد از صادرات چرم سبک کشور سالامبور است، زیرا آنچه که برای داخل تولید می‌شود امکان صادرات ندارد.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان شهرک های صنعتی هم در گفتگوی تلفنی با برنامه گفت : کمیته ویژه ای در این وزارتخانه در حوزه صنعت چرم تشکیل شده است .

صادق نجفی افزود : فرسوده بودن ماشین آلات ، نبود آموزش های تخصصی، بالا بودن هزینه های تولید، مشکل تأمین منابع مالی، نبود برند ملی ، نبود شرکت های توزیعی تخصصی ، کمبود استادکار و متخصصان طراحی ، مشکل کیفیت و تنوع چرم های تولید داخل، نبود ثبات قیمت مواد اولیه در بازار، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان چرم مصنوعی و مشکلات مربوط به واردات پوست سنگین ، مشکلات مربوط به تعرفه های مواد شیمیایی و زیر ساخت ها از مهمترین مشکلات در حوزه صنعت چرم است .

وی با بیان اینکه در این زمینه پیشنهادات خود را به دولت در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اعلام کردیم، ادامه داد: نخستین پیشنهاد ما ایجاد مرکز خدمات فناوری تحقیقات و توسعه و طراحی صنعت چرم بود که مسئولیت آن را صنایع کوچک بر عهده گرفتند و در دو استان آذربایجان شرقی و خراسان رضوی به زودی آن را ایجاد می کنیم .

نجفی با بیان اینکه در پی ایجاد شهرک صنعتی فناوری تخصصی و مصنوعات چرمی هستیم ، افزود: یکی از پیشنهادات ما برای دولت، نوسازی و بازسازی ماشین آلات بود تا بتوانیم در مناطق کم برخوردار تسهیلات با سود 4، 6 و 10 درصد پرداخت کنیم .

وی با اشاره به اینکه ماشین آلات فرسوده از جمله مشکلات است، اضافه کرد: راه اندازی رشته های تخصصی صنعت چرم از دیگر اقدامات پیشنهادی است .

مدیر عامل سازمان شهرک های صنعتی گفت : برای استان خراسان رضوی 18 میلیارد تومان ، برای آذربایجان شرقی 7 میلیارد تومان و برای استان تهران حدود 17 میلیارد تومان در بودجه سال 1397 مربوط به سازمان صنایع کوچک برای ایجاد زیرساخت ها تدارک دیدیم که به زودی عملیاتی خواهیم کرد .

نجفی با تاکید بر اینکه باید صنایع کوچک باید رشد یابد و از آن ها حمایت کرد افزود: راهبرد ما برای ایجاد اشتغال در حوزه محصولات چرمی است و دولت با همه توان به این موضوع وارد شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه توسعه فناوری، نیاز بازار و برندسازی از جمله موارد اثرگذار برای پیشرفت صنعت چرم است، گفت: زمان بنگاه های کوچک به ویژه در البسه و پوشاک گذشته است و باید در پی برندسازی باشیم .

محمد حسن نژاد به سابقه صنعت چرم در کشورمان اشاره و اضافه کرد: با تشکیل شرکت های بزرگ سهامی چرم می توانیم با برندهای جهانی رقابت کنیم.

وی گفت : باید از خام فروشی چرم دوری کنیم و صنایع پایین دستی آن را تقویت و برندسازی کنیم تا ارزش افزوده بیشتری را بدست بیاوریم .

علی حسن زاده رئیس انجمن صنایع چرم ایران با حضور در این برنامه درباره علل موفقیت ترکیه در صنعت چرم گفت: این کشور در سال 2001 قانونی تصویب کرد و بر اساس آن به صنایع، وام بلاعوض برای تجهیز ماشین آلات پرداختند و موجب پیشرفت صنایع چرم خود شدند و تا سال 2011 در منطقه در این زمینه یکه تازی کردند.

وی افزود: صنعت چرم به عنوان صنعت مادر و پرزحمت است و در کشورمان بیش از 500 هزار نفر در این صنعت شاغل هستند .

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران هم در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در صادرات چرم بهتر است محصول نهایی و با ارزش افزوده بالاتر را صادر کنیم اما در این صورت هزینه های تولیدی ما نیز افزایش می یابد ضمن اینکه به فناوری و تجهیزات پیشرفته هم نیاز داریم .

سعید شادکام با اشاره به اینکه اخذ هرگونه عوارض از کالاهای صادراتی خلاف قانون است، افزود: دولت نباید از صادرات سالامبور چرم، عوارض اخذ کند .

منبع: خبرگزاری تسنیم

درباره ی fazel

همچنین ببینید

صادرات چرم ایرانی در سراشیبی

صادرات چرم ایرانی در سراشیبی صادرات چرم ایرانی در یک دهه گذشته حدود ۳۰۰ درصد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *