خانه / اخبار / حال خراب صنعت چرم تهران- غول قاچاق پیکر نحیف صنعتگر را خرد می‌کند

حال خراب صنعت چرم تهران- غول قاچاق پیکر نحیف صنعتگر را خرد می‌کند

نوسانات قیمت ارز، واردات چرم قاچاق بی کیفیت و عوامل دیگری از این دست موجب شده تا صنعتگران و فعالان صنفی چرم، این روزها حال و روز خوشی نداشته باشند.

در زمینه چرم فعالان اقتصادی در استان تهران دغدغه ها، گلایه ها و البته ظرفیت های قابل توجهی دارند، که در صورت اهمیت دادن به آن ها توسط مدیران و مسئولان، می توانیم، شاهد شکوفایی ظرفیت تولیدکنندگان داخلی، حمایت از کالای ایرانی و در نهایت اقتصاد مقاومتی باشیم.

مدیرکل صمت استان تهران اما وضعیت واحدهای تولیدی در سال های ۹۵، ۹۶ و به ویژه ۹۷ را وخیم توصیف می کند و می گوید: تغییرات ناگهانی نرخ ارز، گران شدن ماشین‌آلات، محدودیت‌های تخصیص ارز در این واحدها و نقل و انتقالات ارز از دلایل این اوضاع است.

وی عدم نوسازی و بهره وری را نیز یکی دیگر از علل مشکلات واحدهای تولیدی استان تهران دانست و اظهار کرد: در استان تهران ۴۷۹ واحد صنعتی نیاز به بازسازی دارد، که از این تعداد تنها ۹۶ واحد، آن هم با امکانات و منابع خویش نوسازی شده اند.

این مشکلات برای صنعتگران استان تهران وجود دارد و مانع بهره گیری از ظرفیت آن ها در شرایط تحریم می شود، اما برخی از مشکلات برای صنایعی خاص وجود دارد، که از جمله آن عدم اعمال تعرفه مناسب و یا جلوگیری از ورود کالاهای وارداتی بی کیفیتی است، که به صنعتگران داخلی ضربه می زنند.

صنعت چرم، یکی از این صنایع است، که زخم کهنه ورود کالای بی کیفیت قاچاق، عدم اعمال تعرفه های مناسب و نیز صادرات مواد خام تولیدکنندگان را آزار می دهد.

 

به گفته صادق نجفی، معاون سابق وزیر صمت و مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ۱۰۰ هزار نفر در واحدهای صنفی و ۱۵ هزار نفر در واحدهای صنعتی چرم مشغول به کار هستند، که مجموعا این صنعت اشتغالی ۱۱۵ هزار نفری را ایجاد کرده است، که تعداد عمده این افراد نیز در استان تهران مشغول به فعالیت هستند.

عدم توجه به مشکلات این صنعت، بیکاری این فعالان و نیمه تعطیلی بخش عمده ای از صنایع و صنوف فعال را در پی خواهد داشت.

باید برای صادرات سالامبور خام تعرفه تعیین شود

یک استاد دانشگاه آزاد و تحلیل گر مسائل اقتصادی در خصوص مشکلات عمده صنعت چرم به خبرنگار مهر گفت: عمده مشکل صنعت چرم در کشور ما و استان تهران نبود شبکه توزیع پیشرفته و نیز کاستی در برندسازی در این زمینه است، امروز در دنیا شرکت های کوچک توان رقابت با غول های تجاری بین المللی را ندارند.

مهدی شیرکوند گفت: اگر می خواهیم، در زمینه چرم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم و بازارهای داخلی را نیز در اختیار رقبا نگذاریم، باید از خام فروشی سالامبور خودداری کنیم و با آموزش های پیشرفته و حمایت دولت از صنایع و نیز ایجاد برندهای توزیع معتبر پیش از آن که دیر شود، اقدام کنیم.

وی ضربات ورود چرم قاچاق بی کیفیت به کشور بر پیکر صنعت چرم را غیرقابل جبران توصیف کرد و افزود: عدم توانایی در فرآوری سالامبورها البته به روز نبودن دستگاه ها و تجهیزات، گران بودن رنگ و تاثیرات تحریم است، که نیاز به وجود عزمی جدی برای باقی ماندن در این زمینه دارد، اما این که سالامبور خام با قیمت ارزان از کشور خارج شود و سپس چرم بی کیفیت قاچاق به کشور بیاید، حاصلی جز بیکاری فعالان این عرصه نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه گذاشتن تعرفه روی صادرات سالامبور را یکی دیگر از راهکارهای حمایت از صنعتگران چرم دانست و افزود: باید طوری عمل کنیم، تا صادرات سالامبور خام صرفه اقتصادی نداشته باشد.

 

وی خلاء های قانونی ناشی از عدم تعرفه مناسب برای واردات چرم و نیز نداشتن تعرفه صادرات سالامبور را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید سازمان صمت استان تهران به عنوان متولی صنایع و صنوف استان با رفع این خلاهای قانونی و ایجاد صندوقی برای حمایت از صنعتگران و صنوف فعال در این صنعت در جهت حمایت آن ها گام بردارد.

شیرکوند با بیان این که در صورت حمایت از صنعت چرم، این صنعت ضمن حفظ اشتغال موجود، ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار نفر دیگر را نیز دارد، گفت: صنعت چرم چند نکته کلیدی دارد، که به آن اشاره کردم، این نکات چندان دشوار هم نیست، تنها می بایست نگاه مسئولان به این صنعت مسئولانه بوده و از شعارزدگی فاصله بگیرند.

حل مشکلات بنگاه های اقتصادی ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

«حفظ اشتغال موجود» کلید واژه ای که استاندار تهران نیز در جلسه ستاد رفع موانع تولید استان تهران بر آن تاکید داشت و گفت: باید جذب سرمایه گذاری در استان تهران را تسریع کنیم چرا که کشورهای زیادی همچنان مایل به این امر در پایتخت کشورمان هستند، نباید اجازه دهیم که یک بنگاه اقتصادی با مشکل مواجه شده و اقدام به تعدیل نیرو کند، چرا که آثار روحی و روانی تعدیل نیرو بسیار سخت خواهد بود و لذا باید در حل مشکل بنگاههای اقتصادی به موقع وارد شویم.

انوشیروان محسنی بندپی که کم تر از یک ماه است، سکان استانداری تهران را بر عهده گرفته است، در خصوص حمایت از فعالان صنعت چرم و حفظ اشتغال موجود در این صنعت به خبرنگار مهر گفت: وجود مشکل و تعدیل نیرو در بنگاه های اقتصادی تاثیرات منفی بسیاری دارد و آمادگی داریم، مشکلات صنعت چرم و دیگر صنایع استان تهران را ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بررسی و به شکل جدی تر از این صنایع حمایت کنیم.

وی به بررسی های انجام شده در خصوص مشکلات صنایع و بنگاه های اقتصادی استان تهران اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد مشکلات بنگاه های اقتصادی مربوط به مسائل بانکی و حدود ۴۰ درصد آن مربوط به امور مالیاتی و تأمین اجتماعی است، که مقرر شد، این معضلات به دقت بررسی شده و با برگزاری جلسات مناسب بین دستگاهی و نیز با فعالان اقتصادی به حل معضل این بنگاه ها پرداخته شود.

حال باید منتظر ماند و دید، در سال « حمایت از کالای ایرانی» چه راهکارهایی برای کاهش مشکلات تولیدکنندگان توسط مسئولان مربوط اتخاذ و اجرایی می شود و آیا همچنان کالاهای بی کیفیت قاچاق یکه تاز بازار چرم کشور خواهند بود، یا خیر.

 

منبع: خبرگزاری مهر

درباره ی fazel

همچنین ببینید

صادرات چرم ایرانی در سراشیبی

صادرات چرم ایرانی در سراشیبی صادرات چرم ایرانی در یک دهه گذشته حدود ۳۰۰ درصد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *