خانه / مقاله / آشنایی با انواع چرم

آشنایی با انواع چرم

درصنعت چرم سازی چرم به سه نوع چرم سبک، چرم نیمه سبک و چرم سنگین تقسیم می‌شود.

  1. چرم سبک: چرمی است که از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز، بزغاله و بره به دست می‌آید این نوع چرم بسیار ظریف و نازک است و به همین علت هم در ساخت محصولاتی مانند لبـاس چرم، کاپشن چرم و دستکش چرم استفاده شده و از نوع کیفیت پایینتر آن به عنوان آستری کفش و لباس استفاده می‌شود.
  2. چرم نیمه سنگین: به چرمی گفته می‌شود که از پوست حیواناتی مانند کروکودیل و شتر مرغ به دست می‌آید این نوع چرم به علت کمیاب و گران قیمت بودن بیشتر در ساخت محصولاتی که جنبه تزیینی دارند و یا لوکس محسوب می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد .
  3. چرم سنگین: به چرمی گفته می‌شود که از پوست حیواناتی مانند گاو، گاومیش، گوساله و شتر و … به دست می‌آید. چرم سنگین بهترین نوع چرم جهت استفاده‌های معمول است و دارای بیشترین مقاومت و زیباترین رخ در میان چرم‌های دیگر است. این نوع چرم به علت استحکام و مقاومت بالا به مصرف در زیره و رویه کفش ،ساخت کیف‌های دستی و جیبی مرغوب و یا تسمه‌های ماشین آلات صنعتی و …می‌رسد.

علاوه بر دسته بندی کلی بالا، چرم طبیعی را بر اساس نوع دباغی هم می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد :

چرم گیاهی: در دباغی این نوع چرم تا حد امکان از مواد و رنگهای شیمیایی استفاده نمی‌شود و به جای آن از رنگهای گیاهی و مواد و روغن‌های حیوانی استفاده می‌شود. این نوع چرم به علت اینکه دارای بیشترین سازگاری با محیط زیست بوده و در اثر تماس با پوست انسان عوارضی ایجاد نمی‌کند از بهترین انواع دباغی چرم به شمار می‌رود …

چرم جیر: از پوست بز و گوساله تهیه می‌شود که طی فرایند خاصی و بوسیله وسایل خاصی رخ آن را پرداخت می کنند و سطح گوشتی را به صورت مخملی در می‌آورند. این نوع چرم بیشتر به عنوان آستر در داخل دیگر محصولات استفاده می‌شود .

چرم اشبالت: چرمی است شبیه جیر که از ورقه ورقه کردن چرم‌های ضخیم گاوی به دست می‌آید. این نوع چرم نسبت به جیر سطح پایینتر محسوب و طبقه بندی می‌شود .

چرم نوبوک: چرمی است که مانند جیر و اشبالت دارای رخ مخملی است اما این نوع چرم با ظرافت بسیار پرداخت شده و دارای سطحی لطیف است.

چرم ورنی: چرمی است که از پوست گوساله تهیه می‌شود و رویه آن با لاک خاصی لعاب و پوشش داده می‌شود تا ظاهری براق پیدا کند.

درباره ی fazel

همچنین ببینید

تاریخچه کفش از آغاز تا امروز (1)

نزدیک به پنج هزار سال پیش، مصری‌ها چیزهایی شبیه کفش ساخته بودند. البته بهتر است …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *